Warme maaltijd

  • Rauwkost (vers en zelfgemaakt,niet voorgesneden of gewassen) vooraf of bij de maaltijd, met Groenteneen vinaigrette: olijf – sesam – walnoot of koolzaadolie (of een mengsel) van biologische kwaliteit, azijn (appel of wijn) of citroensap, kruiden. Gebruik iedere dag kruiden bij de maaltijd, volg uw smaak; een paar voorbeelden: rozemarijn, tijm, oregano, basiliek, peterselie, bieslook, of specerijen: kurkuma (geelwortel), saffraan, laos etc; mierikswortel, knoflook.
  • Groenten: rijk aan onmisbare stoffen; het belangrijkste is veel verschillende soorten groenten eten. Niet koken in water, liefst stomen of af en toe wokken, en dan niet te gaar.
  • Aardappelen: bij voorkeur biologische kwaliteit. Eet niet alleen aardappelen maar ook graansoorten zoals rijst, gierst, quinoa, boekweit, boulgour.
  • Biologische halfvolkoren deegwaren: afwisselen met een andere soort dan tarwe (wij eten al zoveel tarwe producten): b.v: spelt, kamut, boekweit .
  • Vis: 2-3 keer per week; geef de voorkeur aan vette vis van de hoge zee: heilboot, haring, makreel, bokking, sprot; koop alleen gekweekte zalm, paling, meerval en forel van een eko-kwekerij; wilde zalm kan wel, in tonijn zit veel zware metalen:niet meer dan 1 keer per maand. Klaarmaken: gestoomd of gepocheerd in water dat net niet kookt. Zie www.goedevis.nl
  • Vlees: liefst biologisch. Wild. Lever, eieren en kip: alleen biologisch.
  • Vleesvervanger: peulvruchten (in combinatie met granen of zuivel, bijv. erwtensoep met roggebrood) wel 24h weken( in blik goed spoelen), tofu of tempeh. Geen vegetarische burger die niet biologische is (weinig voedingswaarde).
  • Per dag twee keer verse groenten, b.v. s’middags wat overblijft van de avond ervoor.