Ontbijt en Lunch

  • Brood: geen gistbrood, wel desem
    Budwig-Diet-Slider-Buttonkopie(minder fytinezuur die de absorptie van belangrijke mineralen vermindert) probeer de gebuilde; verander regelmatig van graansoort bijvoorbeeld spelt, rogge, haver, rijst, kamut, quinoa. Rijstwafels, volkoren beschuit, knäckebröd, pain des fleurs (boekweit,quinoa)
  • Dun laagje roomboter of biologische margarine – halvarine.
  • Rauwkost en kiemen: cherry tomaat, komkommer, radijs, avocado, tuinkers, alfalfa.
  • Vers fruit b.v.: bessen, geraspte of gebakken appels.
  • Kwark met kruiden of fruit.
  • Cottage cheese, huttenkaas.
  • Kaas: liefst jong van rauwe melk (boerenkaas), geiten – schapenkaas, geen smeerkaas.
  • Notenpasta (amandel, hazelnoot, zonnebloempitten, tahin) en carobepasta.
  • Olijvenpasta (tapenade).
  • Plantaardige paté: tartex, humus en andere biospread.
  • Appel/perenstroop.
  • Jam gezoet met fruitsappen zoals appelsap of druivensap.
  • Ei van ekokwaliteit, zacht gekookt.
  • Vleeswaren: niet bewerkt zoals rauwe ham, runderrookvlees (bio kwaliteit)
  • Vis: haring, zalm, sardientjes, forel, makreel, sprot. Tonijn (vers of in blik op water) niet vaak, vanwege zware metalen.
  • Gist extractpasta, zoals Vitam-R of Kelpaforce. Mierikswortel.
  • Budwigpap: (geiten)kwark, biogarde, karnemelk, soja/haver/rijst/amandelmelk, 1 eetlepel bio lijnzaad of koolzaadolie (in koelkast bewaren), citroensap. Een paar eetlepels graanvlokken: haver, rijst, spelt, boekweit (Lichterverteerbaar wordt het als je één soort tegelijk gebruikt en de avond van tevoren  in water weekt). Versgemalen heeft de voorkeur; ; lijnzaad en eventueel zonnebloempitten, hazelnoot of amandel (één soort); appel; edelgist en tarwekiem geven extra vitamines B en E; haverzemelen als extra voedingsvezels heeft een gunstige invloed op de cholesterolspiegel; lecithine poeder of granulaat (zeer belangrijke stof voor al onze cellen). U kunt ook eerst de vlokken laten koken in water en dan de gekozen ingrediënten toevoegen, vaak smakelijker in de winter. Alles goed kauwen.